Bådejere er meget begejstrede for Shell GTL frem for diesel, da det stort set ikke lugter og oser. Det udleder betydeligt færre partikler, pletter ikke på båden, hvis der spildes lidt og det er lettere biologisk nedbrydeligt i vand.

Mere end 45 lystbådehavne har valgt Shell GTL – se oversigten her, eller oversigt på havneguide.dk, men nogle havne har været tilbageholdende, da et af de store mærker inden for marinemotorer Yanmar ikke havde godkendt specifikationen for GTL – EN 15940 for  “cleaner burning fuels”.

NU har Yanmar godkendt specifikationen EN15940 for GTL og HVO i teknisk bulletin YMTQTB22-005. Godkendelsen er bred og omfatter en stor andel af både nye og gamle marine-motorer, almindelige og common rail:

Nye marinemotorer kan bruge GTL og HVO direkte. I marinemotorer før Q2 2022 skal nitril baserede brændstofslanger og pakninger jf. bulletinen skiftes for at forebygge svedning og utæthed. Gummiet kan nemlig have mistet noget elasticitet.

GTL har været på markedet siden 2016, og der har generelt været meget få udfordringer med brændstofslanger og pakninger. Eventuelle problemer opstår ret hurtigt efter et skifte. Har man allerede sejlet problemfrit på GTL i længere tid, er det et sundt tegn på, at gummikomponenterne er upåvirkede af skiftet.

GTL er bredt anerkendt
Virksomheder i mange brancher bruger GTL i stedet for diesel, da det forbedrer arbejdsmiljøet, det offentlige foretrækker også ofte GTL, blandt andet til flere færger.

Book et møde om GTL eller andre brændstoffer
FLID har gennem mange år haft et godt samarbejde om brændstoffer med DCC Energi, der også er fast gæst på vores årlige FLID-messe.

DCC Energi tilbyder alle FLID havne besøg og dialog om GTL og brændstoffer. Oplys venligst, at I er medlem af FLID. Find kontaktperson her.