Havnene i Sønderborg er nogle af de mest velbesøgte lystbådehavne i hele Danmark og befinder sig i region Syddanmark.

I det sidste halvandet år har Sønderborgs kommunale havne brugt vores produkter til havneadministration for at sænke den tid, som de bruger på administrative opgaver og til at give gæster en bedre oplevelse. Siden indledningen af samarbejdet har Sønderborg Havne med stor glæde gjort brug af HarbaMaster til at forenkle administration af deres mange havne.

HarbaMaster har givet dem et bedre overblik over tilgængelige pladser i havnen, information om gæsterne samt sikret en hurtig og let betalingsproces via HarbaApp og HarbaKiosk.

Torben Østerby, havnemester i Sønderborg, som forestår Sønderborg By Havn, Augustenborg Havn, Hardeshøj Dampskibsbro, Egernsund Havn, Gråsten Havn og Verdens Ende, siger, at det bl.a. er en fordel at have bådnavnene på de gæster, som han har i havnen, da det dermed er nemmere og mere effektivt at kontrollere om de har betalt.

“Det er en stor fordel i forhold til andre leverandører af betalingssystemer, og systemet har også været utrolig stabilt i hele højsæsonen”, udtaler Torben Østerby, havnemester i Sønderborg Havne.

Tidskrævende opgaver lettes

Torben plejede at bruge uger på de mange tidskrævende administrative opgaver såsom at oprette og sende fakturaer samt at spore betalingerne fra sine fastliggere. Ifølge Torben var det en besværlig proces for hans kunder at foretage deres betalinger.

Udenlandske fastliggere var tvunget til at overføre manuelt med kontooverførsel, hvorefter Torben var nødt til at holde nøje øje med, om betalingen var gået igennem 14 dage senere. Det var unødvendigt kompliceret.

Torben var derfor af den overbevisning, at der måtte være en smartere måde at håndtere administrationen af sine mange havne på. Han ønskede at finde en løsning, som kunne lette administrationen og hele betalingsprocessen for både lystbådehavnene og sejlerne.

For Torben var det yderst vigtigt at finde en leverandør, der ikke blot kunne levere produktet, men én, der delte samme vision som ham selv og Sønderborg kommune: at digitalisere havne så vidt muligt.

“Med kun tre klik kan jeg sende 40 fakturaer afsted til mine kunder på samme tid, og med kun to klik kan jeg kontrollere, om de har betalt dem eller ej. Det er jo bare smart,” siger Torben Østerby.

Sønderborg kommune tilbyder nu en enkel og nem oplevelse for alle deres kunder. Gæsterne kan betale for deres havneplads og andre havnefaciliteter ved hjælp af enten HarbaApp eller HarbaKiosk.

Nemme betalinger

HarbaApp er en gratis mobilapp til sejlere, der giver brugerne muligheden for at kunne reservere en havneplads på forhånd eller betale for den, når sejleren har lagt til. For de havnegæster, der ikke ønsker at downloade appen, tilbyder Harba muligheden for at foretage betalingen på en onlineportal eller via HarbaKiosk – efter ankomsten til lystbådehavnen. HarbaKiosk er en selvbetjeningsautomat, hvor havnens gæster kan foretage betalinger samt udskrive klistermærker, som de kan klistre på deres båd således, at det er lettere at se, om de har betalt eller ej. Når gæsterne har betalt ved hjælp af en af ovenstående betalingsmetoder, vil sejleren automatisk få direkte adgang til alle de relevante adgangskoder til havnens faciliteter.

HarbaApp og HarbaKiosk er integreret med HarbaMaster’s havneadministrationssoftware, hvilket gør det nemt for havnefogeden at indsamle de relevante informationer om gæsterne såsom deres båddata, betalinger m.m. Alt dette samlet ét sted!

De største fordele

Sønderborg kommune ledte efter en smart løsning, der kunne forenkle administration af deres havne. Kommunen valgte at samarbejde med Harba, som delte den samme vision som dem, om at forenkle administrationen af havnene gennem digitalisering.

Sønderborg kommunes havne:

  • Har nu et bedre overblik over tilgængeligheden af deres havnepladser
  • Har nu ændret deres betalingsproces fra at være tidskrævende til at være nem og smart for både lystbådehavnene og sejlerne
  • Sparer tid på administration og bruger den på andre vigtigere aktiviteter i havnen
  • Arbejder smartere i stedet for at arbejde hårdere

”De imødekommer alle mine behov – De tilbyder hele pakken omkring lystbådehavnene og deler flere fremtidsvisioner med os end de andre leverandører. Ved at bruge teknologiske smarte løsninger, der spare tid, kan jeg bruge mere tid på mine gæster i havnene; det er visionen,” slutter Torben Østerby.

HARBA’s hjemmeside

Find Harba på FLID’s leverandørliste.