Foto: Gorm Branderup
Transportminister Thomas Danielsen (V) mener ikke, at lovgivning er det bedste værktøj til at højne havnesikkerheden i Danmark. Vi mødte Transportministeren på Aarhus Lystbådehavn til en snak om de nye ”Nationale Guidelines for Havnesikkerhed”, som han præsenterede i begyndelsen af november.
Det er tydeligt, at Thomas Danielsen kender til den maritime verden. Han færdes hjemmevant på lystbådehavnen i Aarhus, hvor vi møder ham til en snak om Havnesikkerhed. Som sejler kender han risikoen på havnen, men hans budskab i dette interview er, at alle må tage ansvar, for at få bragt druknestatistikkerne ned.
Ekspertgruppe har leveret tankevækkende viden
Transportminister Thomas Danielsen er meget tilfreds med ekspertgruppens arbejde, og de nye guidelines.
Hvad ønsker transportministeren at fremhæve fra arbejdet i ekspertgruppen?
Det, der er godt er, at alle i ekspertgruppen arbejder sammen og udveksler erfaringer. Der er enormt meget viden i gruppen, fra alle deltagerne. Det har været meget tankevækkende viden, der er kommet frem, som f.eks. Tryg-Fonden’s undersøgelse af Nær-drukneulykker. Det er især meget tankevækkende, hvor mange der falder i havnen, også i dagslys og uden at være påvirket af alkohol. Jeg er meget imponeret over anvendeligheden af de nye guidelines. De er overskuelige og helt nede på jorden. Det jeg godt kan lide er, at der er noget til alle, i de nye guidelines. De er lette af forstå for ”Hr. og fru Danmark”.
Du er selv sejler. Hvad betyder sikkerheden for dig?
Da jeg som ung startede med at sejle, gik jeg fra starten meget op i sikkerheden om bord. Men jeg har måske ikke selv tænkt så meget over sikkerheden på selve lystbådehavnen, og derfor er jeg glad for, at man med anbefalingerne får fokus på det.
Havnen står for sikkerheden
Ekspertgruppens anbefalinger ligger meget i forlængelse af de anbefalinger, der ligger bag certificeringsordning for en SIKKER HAVN. Syntes du havnene alene har ansvaret for sikkerheden?
Havnesikkerheden er ikke bare havnens, kommunens eller statens ansvar. Det er alles ansvar, og vi skal alle gøre noget. Men når det er sagt, så tror jeg det er fortid at tænke, at sikkerheden ikke er en del af havnens drift. Sæt det nu på dagsordenen og følg med i, hvad der sker på området.
Havnene er indrettet til sejlere, men er også åbne for offentligheden og har udviklet sig til at blive et samlingspunkt, også for mange andre end sejlerne og de andre vandsportsudøvere. Det stiller nye krav til sikkerheden, både hvad angår udstyr, formidling og økonomi. Kunne man forestille sig, at der følger statslig opbakning, eksempelvis i form af en pulje eller lignende, som havnene kan søge, og som kan skubbe økonomisk på for at lystbådehavnene kan komme i mål med investeringerne, der skal til for at sikre alle lystbådehavne i Danmark?
Hvis man går ind og kigger på alt hvad vi laver på havnene og ikke kun tænker på lystbådehavne, så kigger vi på kommercielle investeringer. Der laver vi strategiprogrammer og laver partnerskaber osv. Her er det så en ekspertgruppe der handler om sikkerhed. Jeg tror det er fortid det der med at man siger, at havnesikkerhed, det er ikke en del af havnen. For det er det. Så det er den enkelte havn, uanset hvordan den så er organiseret, der står for sikkerheden, og for finansieringen af den.
Lovgivning er ikke løsningen
Hvad tænker ministeren om måden, havnesikkerheden i Danmark skal styrkes, skal vi være bekymret for, om der kommer lovgivning på området?
Man skal lave de løsninger der giver mening. Men havnesikkerhed er noget vi ikke kun kan klare med lovgivning. Man kan ikke hegne havnene inde, men når der de sidste 20 år har været 5-7 personer hvert år der drukner i lystbådehavnene, så er det tal for højt. Alle skal holde øje med, om der er ved at ske en ulykke. Og så skal vi blive ved med at lære af hinanden og produktudvikle på udstyret. Jeg vil jo stikke blår i øjnene på folk, hvis jeg bilder dem ind, at det her kan løses med en lov.
Hvilke forandringer forventer du de nye guidelines vil give?
Der sker en mærkbar forandring. Det sker ved, at der er mere opmærksomhed omkring det, end der nogensinde har været før. Der kommer jo også nogen anbefalinger som har noget med andre ressortområder, der ikke lige har noget med transportministeriet at gøre. Det kan være områder under ministerierne for By- og Landdistrikter og Boligområdet. Der bærer jeg jo de her anbefalinger videre, så det kan jo sagtens være at noget af det munder ud i noget lovgivning. Det er jo ikke uset i dag at bygge boligmiljøer nede på havnene. Det ser man mere og mere, og det kan sagtens være, der kommer noget her, der skal tænkes ind, også som lov. Det er bare ikke et mål for mig at enhver god i de skal laves til en lov.
Har du et godt råd til vores 318 medlemshavne, og alle de tusindvis af både professionelt og frivilligt tilknyttede, der skal være drivkraften for at højne sikkerheden i de danske lystbådehavne?
Sæt nu Havnesikkerheden på dagsordenen. Min anbefaling er klart til dem, og til alle andre: Prøv at hoppe i vandet med tøj på. Lad være med at tisse i vandet, og så hold øje med hinanden på havnene, især med dem der går alene. Og til jer, der engagerer sig mere aktivt i havnebestyrelser o.lign. opfordrer jeg til at sætte sikkerheden kontinuerligt på dagsordenen. Der sker hele tiden noget nyt med udstyret, og havnen forandrer sig.
FLID har siddet med i ”Ekspertgruppen for Havne sikkerhed”, der har leveret indsigter og viden til Transport ministeriets ny guidelines for havnesikkerhed, og har sagt ja til at fortsætte i en strategigruppe under transportministeriet, der skal følge op på de første 2 års arbejde.
Transportministeriets ekspertgruppe består af: TrygFonden, Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed, Danske Beredskaber, Foreningen for Lystbådehavne i Danmark (FLID), Danske Havne, Kommunernes Landsforening (KL), By & Havn, Rigspolitiet, Københavns Politi, Trafikstyrelsen. Transportministeriet har varetaget sekretariatsfunktionen.