Ved FLIDs Havnemesse 2017 blev Årets Havn 2017 kåret. Det er Danske Tursejlere, der står bag undersøgelsen blandt sejlere om, hvem der er Årets Havn.

Årets Havn 2017
Det blev Omø Havn, der løb med Danske Tursejleres pris som Årets Havn for en god havnefoged og sin fine service til sejlerne.
– Det er noget, der trækker gæstesejlerne til, siger Poul Erik Jakobsen, formand for Danske Tursejlere, der står bag kåringen af Årets Havn, der udpeges af Danske Tursejleres medlemmer.
Det er havnefoged Jesper Hansen, der i det næste års tid kan kalde sig havnefoged for Danske Tursejleres pris, Årets Havn, og med prisen følger en præmie på 5.000 kr. På billedet ses Jesper Hansen, Havnefoged, Poul Erik Jakobsen, Danske Tursejlere, FLIDs formand Søren Hald og FLIDs direktør Jesper Højenvang.
Kåringen, der fandt sted på Foreningen af Lystbådehavne i Danmarks (FLIDs) Havnemesse i Fredericia, den 23. november 2017, udløste fortjent bifald fra de 260 tilstedeværende havnefogeder og repræsentanter for danske lystbådehavne. Flere i forsamlingen havde haft chancen for at drage hjem med titlen, idet ikke færre end 116 havne af landets knap 400 lystbådehavne havde modtaget stemmer fra medlemmerne i Danske Tursejlere.
Kompetent og serviceminded
Det er 10. gang Danske Tursejlere kårer Årets Havn ved en afstemning blandt sine 10.000 medlemmer. I år havde 1.496 afgivet stemme, og i et tæt felt blev Omø Havn med sin fine beliggenhed i Storebælt mellem Sjælland og Fyn den foretrukne kandidat.
– Omø Havn har en skøn placering i Storebælt, som gør den til en oplagt rasteplads på vejen nord og syd eller øst og vest gennem bæltet. Desuden har Omø en smuk natur, et rige fugleliv og en gammel idyllisk bondeby, og det tiltrækker op mod 4.500 gæstesejlere om året. Havnen er nyrenoveret og har gode faciliteter med lækre grillpladser og bænkearrangementer, hvoraf nogle er overdækket med solsejl. Også sejlerbørnene er der tænkt på i form af gode, sikre legeforhold. Og ikke mindst, så er der en kompetent havnefoged, der kan levere en fantastisk service. Det er noget af det, som medlemmerne i Danske Tursejlere har lagt vægt på i deres bedømmelse, påpegede Poul Erik Jakobsen.
”Vi er både glade og stolte af at modtage denne pris, netop fordi det er vores brugere, der har peget på os. Vi lægger mange kræfter i at give en god service, holde havnen ren og indbydende og på at gøre opholdet så behageligt som muligt for vores gæster. Det er rart at dette bliver påskønnet”, siger havnefoged Jesper Hansen, der vil bruge titlen som Årets Havn i Omø Havns markedsføring i næste sæson.
På Havneguide.dk kan I læse mere om Omø Havn 
For yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte forretningsfører Leif Nielsen, Danske Tursejlere på
telefon 4016 3009.